Sanoma pest klanten weg [Woensdag Gehaktdag]

U voert in 1 keer een prijsstijging door van 20 tot 50 procent, komt u hiermee weg? Wellicht in tijden van grote schaarste, maar in de meeste andere gevallen waarschijnlijk niet. Toch probeert Sanoma's kieskeurig.nl het, per vandaag zal de vergelijkingssite niet meer een standaardtarief per klik rekenen, maar een tarief gebaseerd op de verkoopprijs van het product dat wordt beklikt via kieskeurig. Klanten door het dolle heen uiteraard, zo dol dat ze collectief hun biezen pakken.

Ga dan
Een ding is zeker: Sanoma wil zo snel mogelijk van hun klanten bij kieskeurig.nl af. Wij konden in ieder geval geen andere reden bedenken. Al weken geven grote klanten als Bol.com en CoolBlue aan dat ze no-way-never met deze prijsstijging akkoord kunnen gaan en dus geen gebruik meer zullen maken van kieskeurig.nl. Even een kleine reminder aan Sanoma: de essentie van een vergelijkingssite is dat de bezoeker een zo groot mogelijk assortiment bij zo veel mogelijk verschillende aanbieders in een oogopslag kan bekijken en vergelijken. Vandaag blijkt dat ook een flink aantal andere internet-grootgrutters het (zinkende?) kieskeurig.nl hebben verlaten. We noemen een Wehkamp, Dixons, Redcoon, de hele lijst opstappers van het eerste uur vindt u hier.

U snapt het niet
Maar u en wij snappen er helemaal niks van. Gisteren gaf de manager 'Comparison' (ja dit is een functietitel) het nog in vloeiend sales-mumbojumbo aan:

“Dat risico [dat klanten weglopen, red.] lopen we inderdaad. Iedereen gaat reageren op de nieuwe tarieven en zijn aanbod erop optimaliseren. Er ontstaat een heel nieuw speelveld waarin nog meer wordt gestuurd op marketingrendement. Retailers zullen nog beter gaan kijken welke producten ze via welk kanaal aanbieden. Dat is een trend die je in de volle breedte van de markt ziet, dus ook bij wie ons gebruikt.”

Met Google translate kwamen we er ook niet helemaal uit, maar het punt dat Sanoma wil maken is ongeveer: doordat er nu een tarief op basis van de verkoopprijs van het product wordt berekend, zullen vooral prijsvechters gebruikmaken van de site. Is mooi voor de consument en voor de webshops. En als die het niet eens zijn met het kliktarief, passen ze toch gewoon lekker hun verkoopprijzen aan?

Nieuwe tarieven kieskeurig .nl (bron Emerce)
Nieuwe tarieven kieskeurig .nl (bron Emerce)
Euhj?
Nu ja, niks onhandigs is ook Sanoma vreemd. Een groot deel van de grootste klanten van kieskeurig.nl heeft in ieder geval aangegeven dat het niet meer uit kan om hun nering via de site aan te bieden. Jammorrr, op zich zien wij ook wel hoe Sanoma met deze prijzen slapend rijk dacht te worden. Maar there ain't such thing as a free ride.