Heel Blaricum aan de privéjet

Het gaat goed in de luchtvaart. Dan hebben we het niet over de pauperburgerluchtvaart, maar over vliegtuigbouw voor de rijken, de privéjets. Het bedrijf Honeywell – levert motoren en elektronica aan vliegtuigbouwers, beetje wc-eend gevoel – heeft de verwachtingen omhoog bijgesteld voor de komende tien jaar. Voor $280 miljard in plaats van $260 miljard aan privéjets verwacht Honeywell dat er gebouwd gaat worden, dat zijn 9450 vliegtuigen. Negenduizend vierhonderdvijftig privéjets, waar komen die allemaal vandaan?

Heel Blaricum
Laten we de getallen even in perspectief zetten. De gemeente Blaricum heeft 9107 inwoners, dat betekent dat heel Blaricum aan de privéjet zou moeten. Nou woont in de gemeente Blaricum een van de best verdienende bevolkingsgroepen, maar voor een gemiddeld netto-inkomen van €34,4K koopt u nog geen privéjet. De gemiddelde jet kost namelijk een kleine $30 miljoen.

Kijken we naar de miljardairslijst van Forbes, dan bevat die momenteel 1573 dollarmiljardairs. We kid you not, we kunnen heel Vlieland (1114 inwoners) volstoppen met miljardairs. Laten we dat getal verdubbelen vanwege de gokchinezen, oliesjeiks en wapenhandelaren die niet op de officiële lijsten voorkomen en uitgaan van 3000 miljardairs wereldwijd. Het gros van die groep heeft natuurlijk al een eigen vliegtuig, maar hup, afschrijven dames en heren, die economie moet draaien. Dus we gaan er gewoon vanuit dat elke miljardair de komende tien jaar een vliegtuig koopt.

Toch worden er dan nog 6450 miljonairs gezocht die ook een privéjet willen kopen. Stoppen we die ook op een eiland, dan is Terschelling nog te klein met slechts 4795 inwoners.

Voor bij de koffieautomaat
9450 privéjets vinden wij als veel klinken. Maar zelfs als we dus Vlieland en Terschelling volproppen dan vergroten we de inwonertallen aldaar. Het aantal miljardairs past al niet op Vlieland, laat staan hun vliegtuigen. Hetzelfde geldt voor de miljonairs op Terschelling.

Verder kunt u er niet zoveel mee, want de meeste jets zullen in privéhangars op grote vliegvelden staan en het merendeel van de vliegtuigen zullen verkocht worden als corporate jets wat de doelgroep wat groter maakt. Maar mocht u zo bij de koffieautomaat staan en een gespreksonderwerp zoeken om die awkward stilte te doorbreken, bij deze.