Mentaliteitsprobleem: Meer Nederlanders willen een Opel. *snik*

Nu al één van de meest droevige persberichten sinds 925-heugenis bereikte ons dezer ochtend via de razmatazz, het einde van Sturm und Drang is gekomen: Opel / Vauxhall verkoopt bijna 1,1 miljoen voertuigen in Europa. Ook groei voor Opel op de Nederlandse markt

Neeeeeeeeee.

Viel Erfolg
Ja. Toch wel. En het is nog erger. Opel lift niet louter mee op een aantrekkende economie, het marktaandeel groeit ook nog eens (van 5.66% naar 6.20%). Dat is alleen maar erger. Meer Nederlanders laten zich door op Cadillac gebaseerde Duitse crossovers verleiden. Een verassing mag het niet zijn trouwens, tot 2004 was Opel al 36 jaar lang het best verkopende automerk in Nederland, grafiekje van het succes. Zucht:

Bron: Autoweek
Bron: Autoweek

Wij hadden gehoopt op dat een spannende Opel (kan dat? Nee, is ook zo. Sorry) de drijvende kracht is achter de groei maar dat valt tegen. Het was eerst de Ampera en daarna allerhande klein grut. De Ampera. Dat is een demoniserend saaie Vectra zonder echte motor. Alle fantasie uit uw leven wordt opgezogen door dit Duits meesterwerk van denken in A naar B in zijn meest pure vorm. De Trabant is er hip bij. Zijn er voordelen? Nee, die waren er wel (daarom is het nu niet zo’n succes meer) in de vorm van één of andere bijtellings-categorie waar u alleen opgewonden van wordt als uw vrouw met kort pittig en praktisch haar luistert naar de naam Saskia, en uw bed waar in 1998 voor het laatst de liefde werd bedreven in Almere Muziekwijk staat.  De Ampera is trouwens vooral op de lease aangeschaft dus we beschuldigen u ook van medeplichtigheid aan deze rampspoed. Zucht. 

Anyway, vreselijk feit is dat na de leaserijder met zijn Ampera de groei van Opel wordt gestuwd door de jeugd. Op dit moment groeit men op de Aardappelen-Vlees-en-Groente van de Neërlandse snelweg; blik dat luistert naar de naam Corsa en Astra was voor 50% verantwoordelijk voor de opmars van uw mentaliteitsprobleem. Volgend jaar kunnen we ook veel verwachten van de Adam, de Karl, de nieuwe Agila. Zucht.

De volgende informatie kan als schokkend worden ervaren
Goed wat cijfers om de dag mee te eindigen. Opel verkocht het afgelopen jaar 1.076 MILJOEN automobielen in Europa. Dat is 3% groei / + 35.000 auto’s ten opzichte van vorig jaar. Het marktaandeel van Opel in Europa steeg met 0,1 procentpunt tot 5.74%. Er zijn in totaal al 85.000 orders voor de nieuwe Corsa. Tot 2018 zulen maarliefst 27 nieuwe modellen en 17 nieuwe motoren op de markt kopen.

Voor de geschiedschrijving, hier ging het fout: