KLM-piloot blijkt toch meest arrogante buschauffeur

KLM-piloten willen – los van ander KLM-personeel – hun CAO veranderen. KLM wil €700 miljoen bezuinigen en gaat snijden in lonen. Daar moet dan wel iets tegenover staan. De piloten van KLM willen gezamenlijk €65 miljoen aan salaris inleveren in ruil voor aandelen Air France-KLM.

Concreet wil men het volgende in ruil voor die €65 miljoen (10% van de arbeidsvoorwaarden):

  • Een zetel in de RvC van KLM
  • Een zetel in het moederbedrijf Air France-KLM
  • Verbeterde winstregeling

Het is de vraag of de KLM ruzie wil krijgen met de piloten of met het cabinepersoneel
Kuchende regenjas
Schande!!
Pilotenclub VNV is natuurlijk niet de enige vakbond waarmee KLM onderhandelt over een CAO. Grond- en cabinepersoneel zit ook aan tafel, en is boos. De verhoudingen tussen de vakbonden komt ook op scherp want andere vakbonden hebben niet dit soort zware eisen gesteld voordat onderhandelingen begonnen over het inleveren van salaris. Een KLM-bron aan het FD stelde al: het is de vraag of de KLM ruzie wil krijgen met de piloten of met het cabinepersoneel en de mensen die op de grond werken.

Aan de ene kant kun je natuurlijk niet verwachten dat piloten belangeloos hun geld inleveren, aan de andere kant laat dit duidelijk de verhoudingen zien: de Koningen van de Cockpit hebben niks met het plebs op de grond. Mogen NS-machinisten nu ook een winstbelang en invloed? En tram- en metro-bestuurders dan?

Bleeder
We hopen trouwens dat de piloten van KLM naar de grafiek van hun eigen aandeel hebben gekeken. Als ze 5 jaar geleden waren ingestapt dan waren ze geld kwijtgeraakt (blauwe lijn). Lufthansa (groen) ook. Prijsvechters zoals Ryanair (geel) en Easyjet (rood) doen het fantastisch. Wij zouden nog wel een keertje nadenken als we gingen zeuren om een aandelenbijdrage: 

Arrogant?
Beetje. Ergens is het juist wel goed dat het volkskapitalisme losbarst in de cockpit. Het verbindt de overbetaalde chauffer met de resultaten van KLM. Gaan de kosten omlaag, dan veert de koers - belastingvrij - op. De timing is trouwens niet onaardig, want door de lage olieprijzen kan de KLM wel weer eens winst gaan maken. Eindelijk.