Jamie Oliver’s pasta-rel in Markthal escaleert

Oké, het is dan 010 en daar schrijft een ordentelijke 925-scribent niet over, maar dit staaltje culinair gekibbel konden we niet laten liggen. In de Rotterdammer Markthal wil TV-icoon Jamie Oliver * kots * een Italiaans tentje vestigen. Jamies Italian, 530m2 Dolce Vita. Nu zijn er ook al twee andere ondernemers in deze hal met een vergelijkbare ontzettend originele formule: de Fellini’s (één van de vier, eigendom Benner Groep) en Pastabar Sicily.

Parmezaan
Van het Kamp Fellini is directeur Benner Groep, Bert Keukenkamp, woestboos. Terecht, want Jamie is een publiekstrekker en hij niet en men had hem beloofd dat er geen  degelijke concurrentie vergelijkbare concepten in de Markthal zouden zetelen: 'Toen we ons restaurant in de Markthal wilden vestigen, zijn er afspraken met ons gemaakt. Over verscheidenheid, over exclusiviteit. Er is ons beloofd dat er niet allerlei soortgelijke formules meer bij zullen komen.Dixit Keukenkamp. Nog ’n quotje:

‘Je hoeft de kaart van Jamie's Italian er maar bij te pakken en je ziet dat er veel overeenkomsten zijn. En dan moet je niet aankomen met het verhaal dat de één er Parmezaanse kaas overheen doet, en de ander niet. Het concept is hetzelfde.’'

Ook helemaal waar. Sinds dit weekend geeft ook Sicily bijval aan Keukenkamp. Samen verzamelen de ondernemers steunbetuigingen om Markthal-investeerders Corio en Provast maar eens te ehm, ehm, ehm, ja te laten zien wie ze wel niet zijn (!!!). Ofzo? 

En dan moet je niet aankomen met het verhaal dat de één er Parmezaanse kaas overheen doet, en de ander niet
Bert Keukenkamp
En nu dan?
Exact, de ondernemer kunnen niks doen. Volgens Markthal-chef Maarten van der Lier hebben Fellini's en Sicily helemaal geen recht op zo’n grote mond omdat er nooit exclusiviteit is vastgelegd in de huurovereenkomst. Oeps. Daarnaast vragen wij ons af; wat is eigenlijk het verschil tussen de Fellini’s en Sicily buiten een andere Parmezaanse kaas? Noem ons blind maar die kaarten lijken wel echt veel op elkaar. 

Enfin, we snappen de frustraties wel. Standjes in de Markthallen draaien namelijk niet echt behaaglijke cijfers. De eerste ondernemer zette middels de kop 'Nette slagerij in de Markthal Rotterdam' zijn etablissement al te koop. Via Marktplaats nota bene. Er zou zo'n €165.000 op de stand van Slagerij S&J geboden zijn. In de eerste twee maanden dat de Markthallen open waren schijnt de gemiddelde huurder zijn driemaandelijkse pacht van €9.800,- makkelijk terug verdiend te hebben, maar daarna werd het dramatisch. €100 omzet per dag was geen uitzondering. Wij willen niet stoken, maar de Foodhallen (collega Markthallen in de Amsterdammer tramremise) draait fantastische cijfers en er zijn geen ruzies met Jamie Oliver. Kan men in Rotterdam nog wat van leren.