Elsevier te koop, geen paniek!!

Tsja, beste kantoorknuppel. Uw oude vertrouwde Elsevier gaat in de lente-uitverkoop. Het gaat nog een hele klus worden voor moederbedrijf en uitgeefgigant Reed-Elsevier (dat het overigens zelf goed doet) het oude opinieblad goed in de markt te zetten. Het is voor de Brits-Hollandse uitgeverscombinatie hopen dat het haar naamgevend opinieblad aan de staatstenen kwijt raakt.

Sale/Ausverkauf/Saldi
De grote vraag is waarom in een kwakkelende bladenmarkt Elsevier juist nú in de verkoop wordt gedaan. De oplagecijfers zijn immers in drie jaar met een derde afgenomen en zitten onder niveau 1947(!). Au.

In de markt van de opiniebladen en sites, met als doelgroep de (hoger) opgeleide man, is het afgelopen jaar prima gegaan qua verkoop van onderdelen, in uitgeversland beter bekend als ‘labels’. Zo vlogen Panorama, Nieuwe Revu en Playboy in juli 2014 de deur uit. Alleen News Media (o.a. bekend van Geenstijl) staan nog te wachten op een nieuw baasje.

Nieuw baasje
Wie moet het nieuwe baasje van Elsevier worden? In de uitgevershoek wellicht de FD Mediagroep, TMG Mediagroep, Sanoma, De Persgroep of de vertegenwoordiger van Elsevier in België: Roularta. Het is echter de vraag of in een tijd van sterke saneringen in ‘tijdschriftenportfolio’s’ uitgevers er nog een label bij willen hebben. (alhoewel Elsevier met 80.000 lezers nog steeds een sterk merk is) In de private equityhoek zal men zich afvragen of Elsevier rendementen gaat laten zien, gezien de dalende oplagecijfers en teruglopende inkomsten uit advertenties voor Volvo’s, waxjassen en Franse wijn van het kaliber Chateau Migraine. Het is dat we het druk hebben met onze eigen business, maar een hebbedingetje is het zeker!