Wie is de Chinese koper van de grootste Griekse haven, Piraeus?

Ondertussen in Piraeus, de haven van Athene. Premier Alexis Tsripas beloofde nog stoer om geen overheidsbezittingen te snel van de hand te doen, uit angst voor een slechte verkoopprijs. Kennelijk heeft Angela Merkel goed op hem ingepraat, want een Chinees staatsbedrijf mag voor €500 miljoen een belang van 67% in het havenbedrijf kopen. 

Cosco is - helaas - vooral bekend van een milieuramp in het Great Barrier Reef. In 2010 voer de kapitein van de MV Shen Neng 1 op een rif in het kwetsbare natuurgebied. De kapitein wilde wat kosten besparen en nam een shortcut, waardoor hij met 60.000 ton kolen vastliep op een beschermd rif. Cosco kreeg een boete van A$ 10 miljoen. 

Het staatsbedrijf heeft het niet heel makkelijk. De aandelen zijn grotendeels in handen van de regering, maar hoe dat precies zit is niet duidelijk. In 2014 maakte het een winst van RMB 1,5 miljard, zo'n € 200 miljoen, een halvering in een jaar tijd. 

Geluk bij een ingeluk is dat de Chinese munt goed in de lift zit, zeker sinds in Europa de geldpers is aangezet. De euro daalt gestaag verder ten opzichte van de Chinese munt. 

Internationale media zijn vooral positief over de Chinezen. Cosco kocht al eerder een meerderheidsbelang in de overslagactiviteiten van de Piraeus. Sindsdien schuiven de Grieken de containers een stuk efficiënter door en is het volume bijna verdubbeld. 

Net als bij de verkoop van de oude luchthaven Hellenikon aan een omstreden bouwbedrijf van de rijkste man van Griekenland, probeerde de Griekse premier Tsripas de deal direct na zijn aantreden te torpederen. Hellenikon werd vorig jaar voor € 1 miljard verkocht aan Lambda, een derde van de beoogde verkoopprijs. Tsripas cancelde de deal daarom, waardoor hij nog afhankelijker van Europees noodgeld werd.

Bij Cosco lijkt het erop dat hij nu geen redenen kan verzinnen om de uitverkoop tegen te houden, hoewel hij dat 'ter bescherming van de belangen van de gewone Griek' wel heeft geprobeerd. Het is dus een kwestie van tijd voordat de Chinezen een van de grootste havens van Europa in kunnen lijven. De enige manier om daar onderuit te komen is rekken.

De afloopanalyse van de Griekse schulden is behoorlijk veranderd in het afgelopen jaar. 

Vorig jaar had het grootste deel van de schulden een herkomst uit 2011, 2012 en 2013, door de achtereenvolgende reddingspakketten van Europese regeringen en instellingen. In 2017 moest een bedrag van € 86 miljard doorgerold (of afgelost, maar doen we niet meer) worden dus een Europese reddingsboei was overduidelijk de enige mogelijkheid.

Inmiddels is dat bedrag weer uitgesmeerd over latere jaren. 

Terwijl het begrotingstekort waarschijnlijk niet onder de 12% uit gaat komen moet er wel € 29 miljard in 2015 worden afgelost. Daar zit nog zo'n € 15 miljard van private beleggers bij, de laatste der Mohikanen als het om pensioenfondsen, banken en spaarders gaat die samen nog € 49 miljard van Athene tegoed hebben.

€ 142 miljard wordt geleend bij het Europese Stabiliteits Mechanisme ESM, € 53 miljard bij vriendelijke andere Europese overheden en de ECB heeft inmiddels € 27 miljard aan Grieks overheidspapier opgekocht. Als Griekenland niet snel nieuw geld krijgt moet het in 2015 verzaken op €20 miljard aan leningen van het IMF en een paar private investeerders. Pas als daar een oplossing voor is gevonden kan Tsripas zijn poot weer stijf houden. Waarschijnlijk het ESM de schulden wel weer verder uitsmeren maar totdat dat is gebeurd doen de Grieken beter iets liever naar hun schuldeisers, anders staan de incassobureau's voor de zomer alweer op de Akropolis.