Deutsche Bahn et al. kosten u miljoenen

Wij Nederlanders klagen steen en been over Neerlandsch Spoorwegen. De treinen rijden niet, of niet op tijd, aanbestedingen zijn niet eerlijk en de OV-chipkaart is volgens haar eigen baas nu al verouderd. De Duitsers kunnen er echter ook wat van. Vanmiddag om 15:00u leggen de machinisten namelijk voor een week het werk neer. 

Claus Weselsky
Claus Weselsky
Financiële strop
De Duitse Machinistenvakbond GDL heeft gisteren bij monde van voorzitter Claus Weselsky tot nieuwe stakingen opgeroepen die voor het goederentransport vanmiddag begon en die nog tot komende zondagochtend 09:00u (!) zal duren. Op 5 november vorig jaar was het ook al zover. Het lijkt erop dat deze actie ook Nederland, en met name Nederland overslagland zal duperen. Dagelijks rijden er immers dagelijks zo’n 150 goederentreinen van en naar Duitsland. Vooral grondstoffen als kolen en ertsen worden via de Rotterdamse haven naar de Duitse industrie en energiecentrales getransporteerd. Wekelijks rijden er circa 500 treinen over de Betuweroute via Duitsland Europa in. 90% van al het spoorverkeer van en naar de Rotterdamse haven gaat de grens over. Dat betekent een flinke financiele strop voor de Nederlandsche economie.

Schäden
De Duitsers zijn waarschijnlijk ook niet al te blij met de herhaaldelijke spoorwegstakingen. Economische onderzoekers hebben de schade veroozaakt door deze spoorwegspijbelaars geraamd om honderden miljoenen euro's. Bijna een vijfde van het Duitse goederenverkeer gaat per spoor, waarvan twee derde via Deutsche Bahn. Onderzoekers van het Institut der deutschen Wirtschaft (soort SEO) vat de gevolgen van de staking samen. Lange stakingen worden vanaf vier dagen duur. Korte stakingen kan de Duitse industrie nog verwerken, maar na drie dagen van stilstaande treinen komt ook de productie tot stilstand. De schade kan dan wel tot 100 miljoen euro per dag oplopen. De voorzitter van de Duitse Kamer van Koophandel gaat een stapje verder. Die raamt de Schäden op een half miljard.

De een zijn dood..
Busvervoerders profiteren flink van de spoorwegstaking: Duitslands grootste busvervoerder Meinfernbus-Flixbus meldt dat het deze week tot vijf keer meer verkeer heeft dan op de normale dagen. Tijdens de vorige staking van november riep autoverhuurbedrijf Sixt-vakbondsbaas en opperspijbelaar Claus Weselsky uit tot werknemer van de maand. Het verhuurbedrijf verplaats haar autovloot meer naar stations om het aantal gestrande reizigers op te vangen. Er bestaat dus ook een positieve zijde van de stakingsmedaille. Nu maar afwachten wat de gevolgen voor Nederland transportland zijn.