Die 400K voor de interim CFO bij Prorail valt reuze mee

Na Richard de Leeuw vorige week hebben we een nieuwe ster aan het firnament van de semipublieke grootverdieners. Eelco de Boer was drie maanden CFO ad interim bij de professionele Märklinners van ProRail. Volgens de papieren van de spoorbeheerder schreef hij voor een ton (€400.000 op jaarbasis, drie maanden gewerkt) aan factuurtjes, en maakte hij ook nog eens voor €40.000 kantoorkosten - nu zijn wij wel benieuwd wat voor exquise koffie meneer De Boer op zijn kantoortje schenkt. 

Guitige pose op LinkedIn

Toch is het wel een beetje jammer hoor, vier ton per jaar. Mensen in vergelijkende functies verdienen vaak meer. ProRail schuift jaarlijks zo'n €1.2 miljard over de rails, dus mag tot wel tot de grotere infrastructurele spelers gerekend worden. Bij Schiphol, bijvoorbeeld, verdiende de CFO dankzij de prima bonusregeling makkelijk drie ton meer. Zelfde verhaal bij de bouwbedrijven die qua grootte ongeveer in de buurt komen: vaak is het salaris wat lager, ongeveer drieënhalve ton, is er wel voorzien in een bonusregeling. Ook collegae in het buitenland doen het beter: zo kreeg zijn Helvetische evenknie Georg Radon, ook weer door een riante bonusregeling, net iets minder dan 600.000 klinke Zwitserse franken. Schrale troost: bij onze Belgische zuiderbroertjes verdiende interrimmer Luc Lallemand slechts €230.107,36 (excl. nog te berekenen bonus). Kortom, volgende keer maar een betere bonusregeling sluiten, Eelco. U verdient het.