Marqt denkt dat plebs te dom is om te snappen dat ze commercieel zijn

Uitspraak du jour en u nu mag u raden wie deze uit het luxe-strotje kreeg:

“Winst zal nooit gemaakt worden ten koste van anderen en is geen doel op zichzelf”

a) De voorzitter van de Wereldwinkel aan de Ceintuurbaan.
b) Varoufakis, wie anders?
c) Uw buurman, voordat het faillissement van zijn geitenwollensokkenwinkel werd uitgesproken.
d) Ghe-he, slim geintje van een commerciële zakkenvuller.

Jawel het juiste antwoord is d): Meike Beeren, directeur bij Marqt, zei het echt.

Context graag?
Dat Marqt en consorten in de biosupermarktindustrie en hun fitties strategie net echte supermarkten zijn wisten u en wij al langer. Maar dat ze zo ver willen gaan dat ze zich voordoen als de gemiddelde voedselbank om ook bij de minder bedeelde Nederlander in het gevlei  te komen vinden wij nogal, nu ja, ehm… ‘minder gepast’. Voordat u ons beticht van zaken uit de context trekken, hier de hele quote van mevrouw Beeren:  “Winst maken is nodig voor een duurzame groei. Maar winst zal nooit gemaakt worden ten koste van anderen en is geen doel op zichzelf. Kwaliteit en prijs gaan hand in hand.” () Nog steeds redelijk shocking wat ons betreft.

Plebs? U bedoelt toch de bovenmodale bakfietsmoeder?
Nope, wij bedoelen precies wat we zeggen: het plebs. Marqt kwam er namelijk achter dat “klanten ons als duur ervaren.” In hun nieuwe winkel aan het Gelderlandplein hebben ze zoveel ruimte dat ze ook meer dagelijkse boodschappen gaan aanbieden naast truffelsauzen en ingewikkelde macrobiotische korrelkazen. Dat is fijn voor Marqt die dan ten koste van Albert Heijn, Lidl, Jumbo een nog breder publiek kan benaderen. En superlief voor de klanten, die dan zeker weten dat ze bijdragen aan het duurzame verdienmodel van Marqt en zich daarbij een fantastisch antikapitalistisch Gutmensch kunnen voelen.

We hebben het voor de zekerheid nog even nagekeken, maar inderdaad, Marqt staat nog steeds geregistreerd als onderneming met winstoogmerk.