Drie redenen waarom Apple (nooit) 51% belang in Google zal hebben

Hoe fantastisch zou het zijn wanneer de marktleiders op gebied van (web-)tech samengaan? We willen hier het woord 'synergie' niet noemen en dat doen we dan ook niet, maar u snapt dat de mogelijkheden bijna eindeloos lijken. De database van Google en de aan perfectionisme grenzende producten van Apple, dat zou pas briljante oplossingen opleveren. En toch zal Apple nooit een 51% belang nemen in Google en daar zijn goede redenen voor.

1. Geld
Ja dûh, zo'n belang in Google valt in de categorie 'kostduur'. Met de $202 miljard aan cash die Apple nu in kas heeft kunnen ze bij lange na niet het gewenste percentage behalen.

2. Tweede- en derderangs aandelen
Zolang de Google's geen bemoeienis van derden willen hebben gebeurt dat ook niet. Dat maken ze duidelijk door hun aandelenstructuur. Op dit moment zijn alleen de klasse C aandelen (GOOG, zonder stemrecht) en klasse A (GOOGL, met 1 stem per aandeel) te koop. De klasse B aandelen (met 10 stemmen per aandeel) zijn in stevige handen van Google eindbazen Larry Page en Sergey Brin. Wanneer dit niet verandert zal Apple nooit aan het 51% belang mèt stemrecht komen.

3. Stoffige techneut meets bloemetjesbloes
Los van alle belangen en financiële zaken is er nog een hele belangrijke reden waarom Apple (en ook Google waarschijnlijk) dit helemaal niet moet willen: de bedrijven en hun producten zijn te verschilllend om tot een goedlopende samenwerking te komen (neen, wij noemen wéér het woord synergie hier niet).

Het grootste deel van de Google omzet wordt gegenereerd met advertentieverkoop en het te gelde maken van hun database. Apple verkoopt voornamelijk electronische producten op de consumentenmarkt. Los van het verschil in B-tot-B en B-to-C, is het een soort van apples [pun intended] en peren vergelijken dus. 

Daarnaast zal de formele hiërarchische (en archaïsche?) bedrijfsstructuur van Apple een niet al te beste combinatie zijn met de hippie bloemetjescultuur van Google.

Jammer?
Ach, het is altijd een interessante gedachtenoefening om dit soort constructies uit te werken. Maar in de praktijk zouden wij zeggen: doe maar niet.