Volstrekt kansloze ondernemer verricht wonder [Lees & Leer]

Dat was even schrikken vanochtend, een heus feel-good topic in het Financieele Dagblad. Snel even de agenda gecheckt, maar kerst valt pas in december dit jaar, dus dit zal dan wel onder echt nieuws vallen? Lang verhaal kort: volstrekt kansloze ondernemer, in kansloze branche, zorgt dat hij in iets meer dan een jaar een noodlijdende onderneming redt. Hoe dan?!

Weet u nog, Polare?
Weet u nog toen in juni 2013 de boekhandels van De Slegte en Selexyz samengevoegd werden? Kosten noch marketeers werden gespaard, dit zou de redding zijn voor de boekenbussiness. Een tenenkrommende propositie waarin trots gewauweld werd over het verschil te verkleinen tussen online en de fysieke winkel en een nieuwe naam 'Polare'. Hoe zou dit nou kunnen misgaan?

Ongeveer een jaar later kocht de toenmalige winkelmanger de winkel en de voorraad voor €235.000 van het failliete Polare. Ton Harmes was er nog niet met dat bedrag, de overige €100.000,- die hij nodig had voor investeringen regelde hij door middel van crowdfunding. Anno 2015 is boekhandel Dominicanen niet meer afhankelijk van banken en de crowdfunders krijgen hun geld binnen vijf jaar terug, en daarbij 5% rente.

Marketeer in uw broekje!
Hoe heeft Harmes dit voor elkaar gekregen? Of moeten we eerder naar (de marketeers van) Polare kijken en ons afvragen hoe zij het in hemelsnaam voorelkaar hebben gekregen om een van de mooiste boekhandels ter wereld (aldus CNN) failliet te laten gaan?

Harmes' propositie is in ieder geval een stuk helderder dan die van Polare: hij is eerst maar eens gaan informeren bij klanten wat zij graag in het assortiment zouden zien. Voorheen zorgde het inkoopbeleid van Selexyz/Polare dat de boekhandel een partij kreeg aangeleverd die ze dan maar moesten zien te verkopen. 

Naast dat Dominicanen nu levert wat de klant wil (echt hoe komt Harmes er op he?) zorgt hij ook dat er altijd wat te doen is. Zo'n 150 evenementen en lezingen en inmiddels meer dan een miljoen bezoekers per jaar.

En wat hebben we nu geleerd grote smurf?
Dat de natuurwetten van het ondernemerschap (risico nemen, investeren, luisteren naar uw klant, markt vasthouden) nog steeds feilloos werken. Hulde voor Harmes!