ABN Amro buit (hipster-) ondernemers uit in ruil voor gratis PR [WTF]

Hallo ABN Amro, waar zijn wij nou helemaal mee bezig? U is toch het kapitalistisch bolwerk pur sang. U staat aan de vooravond van een IPO. U gaat eindelijk het staatsjuk van u afschudden en de economie weer stimuleren in plaats van dat de belastingbetaler u moet steunen. Dat juichen wij toe! Maar ehm, wilt u dat dan ook dóén en niet zodra u de eerste de beste kans krijgt ondernemers uitbuiten? Gewoon een vraagje hoor, maar laten we het even uitleggen.

Hoe het allemaal begon
Het is ook allemaal niet makkelijk om bank te zijn in deze cynische bank-bashende wereld, waar de consument u enkel nog ziet als graaiers. Wij juichen campagnes om wat vriendelijker en gevoeliger over te komen best toe, mits ze op waarheid berusten. Een beetje contact en warmte naar de mensen toe, want het draait natuurlijk niet allemaal om geld [euhj...]. Maar de lachspieren schoten toch een beetje in de kramp toen we gisteren deze advertentie tegenkwamen op feestboek:

Allemaal helemaal hipstertechnisch verantwoord, een kind niet opvoeden maar begeleiden, dat soort zaken. Kunnen we om lachen, maar dat is het punt niet wat we willen maken. Wel schrokken we van deze reactie....

Zeg wat?!!
We gingen even te rade bij de heer Hooft himself. Voormalig serial entrepreneur, startte meer dan 20 ondernemingen, Quote500, nog steeds fondseigenaar en tegenwoordig bezig met zijn DJ-carrière (u herinnert zich DJ Hooft wellicht nog van dit kekke ondernemerspartijtje). En inderdaad, een tijdje geleden werd hij door de ABN Amro uitgenodigd om mee te doen met deze campagne. In ruil voor .... ehm,...  gratis. Iedereen die een ondernemer begeleidt, zeker de (startende/sappelende) ZZP-er die er nog wel eens gevoelig voor is, wordt door de pro's vooral een ding aangeraden:

Doe. Geen. Gratis. Werk. Punt. 

Nee. Echt.

PUNT!!11!!!!.

Want enerzijds levert gratis werk de ondernemer weinig (lees: niks) op. Anderzijds kan het een vorm van broodroof zijn; waarom zou u de bakker nog betalen, wanneer u elders het brood gratis kan krijgen. Natuurlijk kunt u her en der eens een aardig gratis PR- of imagoklusje doen, maar dat bepaalt u dan zelf wel. Iedereen die voor een (rete-) commerciële opdracht wil betalen met 'naamsbekendheid' probeert u toch een beetje uit te buiten, non?

Hooft slaat terug
Waarom is de eigenlijk immer vrolijke en opbouwende heer Hooft in dit geval zo not-amused? Nou dat zit zo, aldus Hooft zelf: In maart van dit jaar sprak hij op het evenement "Later 2015" georganiseerd door het Financieele Dagblad, BNR en FondsNieuws. Daarnaast toevallig ook gesponsord door ABN AMRO en met niet de minste sprekers. *even zwaaien naar MinFin Dijsselbloem*

In een interview met onder andere heer Hooft kwamen interessante vragen als "heeft u het geld als last ervaren?" aan de orde. Mocht u zometeen nog even 35 minuten en 28 seconden over hebben bij de koffie is dit een zeer kijkwaardig interview overigens. 

Maar dit terzijde. Heer Hooft raakte pas echt over de kook toen hij benaderd werd door ABN Amro om mee te werken aan hun reclame campagne naar aanleiding van zijn het-draait-niet-alleen-om-geld uitspraken in dit praatje. In ruil voor niks minder dan 'naamsbekendheid'. Zoals gezegd, heer Hooft is de beroerdste niet en ging toch even te rade bij ABN Amro, met het volgende argument: "Zelfs hun oude voorzitter heeft spijt van die arrogante houding en wil nu boeren helpen een eerlijke prijs te krijgen voor koffie. En ik mag geen eerlijke prijs voor mijn diensten." En hij refereerde daarbij aan dit interview met Groenink himself, jawel.

De reactie van de ABN Amro medewerker daarop: "Shame on me."

Zeg wa-hat?!
Heer Hooft had geen zin om deze discussie met een persoon aan te gaan, zijn punt is dat er (nog steeds) iets mis is met de cultuur van ABN Amro als dit soort zaken zomaar gevraagd worden. Als nabrander stelde hij nog dit: "Laten we dit helder houden; ABN Amro stuurt een bericht dat iedereen zo onder de indruk is van mijn verhaal dat ik de rest van mijn leven moet werken [door zijn keiharde arbeidsethos belandde Hooft 9 maanden op de intensive care, zie video, red.]. Het voorstel is dan dat er duurbetaalde tekstschrijvers en producenten langskomen om mijn gedachtengoed te kopiëren - gratis. Dát is graaicultuur."

De reactie van de betreffende medewerker was, nou ja, in ieder geval eerlijk: "'Begrijp ik. En ik probeerde mezelf te verschuilen achter 'ik werk alleen maar voor de bank', maar daardoor hoor ik er wel bij, natuurlijk. Dus ik ben deel van de cultuur. "

De insteek van die medewerker an sich kan Hooft niet zoveel schelen, maar zijn inziens komen dergelijke praktijken juist door de ongezonde cultuur binnen ABN Amro.

En nu?
Nu zien wij wat heer Hooft bedoelt, lijkt ons een interessant punt om eens verder over te discussiëren en te contempleren bij het haardvuur. Wat ons feitelijk gewoon heel erg verbaast is dat ABN Amro dus ondernemers iets minder stimuleert dan we logischerwijze van een zakenbank zouden verwachten. Gratis werk, --> daar worden maar weinig ondernemers rijk van.

En verder vermaken wij ons nog even met de in ieder geval amusante advertenties van ABN-Amro, want: WTF?!

Dromen najagen is een skileraar scoren..., ehm in een ski-resort werken
Dromen najagen is een skileraar scoren..., ehm in een ski-resort werken

Ah, in ieder geval kan de ondernemer nog wel met beide benen op de grond staan.
Ah, in ieder geval kan de ondernemer nog wel met beide benen op de grond staan.