'Tweede bril gratis' sloopt de zorgverzekeraars [Deel 1]

U kent vast de reclames wel van onze Neerlands grootste brillenboeren, Pearle, Eyewish, Hans Anders en Specsavers: 'tweede bril gratis’ en ‘uw leeftijd in korting’-acties vechten al jaren om de klandizie in de optiekmarkt. De vier grootste optiekketens hebben samen ongeveer 40% van de markt in handen. Zo blijft er ook nog een beetje markt over voor uw dorpsopticien. Maar wie verdient er nou eigenlijk aan deze acties? 

Het spoor leidt naar onze eigen polderoligarchen; onze collega’s van Quote waardeerden vorig jaar de familie van der Vorm (nummer 2 Rijkste Families) op € 6,2 miljard met als bijvoeging HAL Investments. Vroegâh waren ze eigenaar van de Holland-Amerika Lijn, in de volksmond bekend als HAL - het voormalig hoofdkantoor pronkt nog altijd op de Kop van Zuid te Rotterdam - maar de scheepvaartactiviteiten werden in 1989 verkocht aan het Amerikaanse Carnival. Heden ten dage is HAL een beursgenoteerde investeringmaatschappij; deze firma is grootaandeelhouder (78,7%) in Grandvision N.V., het bedrijf achter Pearle en Eyewish. Vorig jaar werd 20% naar de beurs gebracht en heel Grandvision werd toen geschat op € 5,3 miljard. De zaken gaan dus zeker niet slecht. 

Het zorgstelsel van Nederland is zo gestructureerd dat iedereen verzekerd hoort te zijn met een basisverzekering. In de basisverzekering is alleen oogzorg meegenomen voor zeldzame aandoeningen aan je ogen, een normale brildrager is hiervoor dus niet verzekerd. In een aanvullende zorgverzekering zit meestal wel oogzorg. Voordat u naar één van de tentakels van het verzekeraarskartel rent is het wel verstandig om te bedenken dat alleen een aanvullende verzekering afsluiten voor een nieuwe bril vaak niet lonend is; het heeft pas zin als u ook nog andere faciliteiten van de verzekering gebruikt, zoals buitenlanddekking of vergoeding van fysiotherapie. 

De prijs van een complete bril wordt opgebouwd door middel van twee variabelen; de glazen en het montuur. De glazen kosten ongeveer tussen de € 50 - € 150. Een montuur kost tussen € 50 - € 500. De zorgverzekeraars vergoeden gemiddeld ongeveer € 150 voor een bril (inclusief glazen en montuur) en dit eens in de twee jaar. 

De maandelijkse premie die u betaalt weegt niet op tegen de vergoeding voor de kosten van een bril of lenzen. In het onderstaande voorbeeld is dat goed te zien

Vroegâh was een optiek een soort wittejassenindustrie. Opticiens waren over het algemeen eenmanszaakjes met een paramedisch luchtje; salestargets en prijsconcurrentie waren niet aan de orde. Er werd door de consument vanuit een medisch oogpunt gekeken naar een brillen/lenzen, waardoor men vooral betaalde voor het consult en de lenzen. In de loop van de tijd is dit oogpunt veranderd naar een modieus perspectief. Een bril is niet alleen maar een medisch noodzakelijk hulpmiddel, maar een hip accessoire. 

Ten tijde van de witte jassen in de brillenwereld moest men het nog hebben van de marges per bril, maar sinds dat omslagpunt naar fashion statement heeft er ook een omslagpunt plaats gevonden naar volumes in plaats van marges. De grote ketens konden meer ingaan kopen waardoor de inkoopprijs gedrukt kon worden. Hierdoor konden zij lagere prijzen hanteren waardoor de hoeveelheid (de Q, in het P *Q model) hoger werd. De ketens behaalden hun winst op de hoeveelheden. 

Dit komt ook terug in die acties; om de volumes op te krikken schuift men zoveel mogelijk montuurtjes de deur uit. Tweede bril gratis! Deze brillen kunnen worden gedeclareerd in de zorgverzekering van de klanten, aangezien de ketens brillen aanbieden die precies zo duur zijn als de hoogte van de vergoeding van de zorgverzekeraars. Ze rooft de op één na rijkste familie de collectieve ziektepot leeg met het verkopen van grote hoeveelheden goedkope, maar hippe brillen.

Dit was deel 1 in de vierdelige serie over dit onderwerp. Morgen brengen we u deel twee over opbrengsten en opbouw van de acties. Bis Morgen!