Creativiteit Kamer van Koophandel op hol na €63 miljoen verlies?

Hoe houdt u zich als administratief bolwerk staande in tijden van gratis informatiedeling en netwerken op het wereldwijde web? De Kamer van Koophandel (KvK) heeft er een antwoord op na de €63 miljoen verlies die het in 2014 leed:

CREATIVITEIT!

Parbleu nog eens aan toe zeg! Een idee geheel volgens de tijdgeest, waar Amsterdamse Millennials hun biologisch gelakte vingertjes bij zouden aflikken (duiding: verplicht kijken). Een dozijn of wat concepters, sociaal medialogen en wildbreiers werd uit de kast getrokken met als resultaat een nieuwe campagne om startende ondernemers nog beter te begeleiden. Een heuse ondernemerstest is onderdeel van de promotie en welke kortpittige Facebooker/Twitteraar houdt nou niet van testjes? Dit kan niet meer misgaan!! 

Oh wacht....

 

Wat doet de KvK eigenlijk anno 2015?
De doelstelling van de KvK is in praktische zin vooral registreren welke nering u zoal in welke bv, nv, eenmanszaak onderbrengt en natuurlijk het stempelen van uw jaarverslagen. Maar een ander onderdeel van de doelstelling van de KvK is "ondernemers helpen starten, innoveren en ondernemen in binnen- en buitenland." Uiteraard, want wie kan u nu beter begeleiden in uw (startende) ondernemerschap dan een ambtenaar? Maar dat terzijde, op zich zijn de tips, tricks en links die de KvK deelt op de sociaal mediaas heel aardig, en we zijn allemaal ooit eens begonnen als starter dus daar gaan we verder niet hautain over doen.

Dat er binnen die doelstelling een amusante campagne met een heuse ondernemerstest het wereldwijde web op geslingerd wordt is op zich helemaal niet zo raar. En het is ook helemaal niet raar als daar per ongeluk iets bij mis gaat.

Wij vermoeden hier persoonlijk bijna een vooropgestelde slip-of-the-toetsenbord want binnen no time was er #ophef en het maakt echt niet uit wat ze over u zeggen, als ze maar over u praten, non? In een uur kreegt de KvK meer media-aandacht dan in het afgelopen decennium bij elkaar. Missie geslaagd. En de Twittervrede keerde snel terug:

Campagne geslaagd, maar wat levert het op?
Alle hilariteit terzijde, wat levert deze campagne nou daadwerkelijk op? Wij gaan te rade bij de KvK zelf en krijgen (hallo communicatiejuffen der lage landen, zo kan het ook) binnen 2 dagen een antwoord! Althans, voor zover mogelijk...

Het vragenvuur:

925.nl: Wat is het doel van deze campagne? En(/of) op welke wijze draagt deze campagne bij aan de doelstelling van de KvK "ondernemers helpen te starten, innoveren en ondernemen in binnen- en buitenland."

KvK:

(klik voor groot)
(klik voor groot)

Waarom wordt de campagne op Twitter gender-specifiek getarget? En waarom telt het feit of men een man of vrouw is mee bij de uitslag van de test?
KvK:

(klik voor groot)
(klik voor groot)

Wat heeft deze campagne gekost?
KvK:

(klik voor groot)
(klik voor groot)

Met welke gelden is de campagne gefinancierd?
KvK:

(klik voor groot)
(klik voor groot)

 

En nu?
Nu zijn we rijksbegrotingen aan het doorspitten en ons aan het afvragen of een WOB-verzoek nuttig is om uit te vogelen wat de reclame-goeroe's van de KvK aan deze campagne hebben verdiend. Vooralsnog vermoeden we dat er nog wel wat andere zaken belangrijker zijn. Want hoe is de €12 miljoen extra voor de KvK in 2015 eigenlijk besteed? En hoe zit het eigenlijk met die 1000 man (m/v) die voor 2018 overgeheveld moeten worden naar een andere overheidsinstelling? (ontslag is geen optie, want ambtenaren u snapt).

Kortom, we bijten ons de aankomende tijd even vast in de KvK-nering en houden u daarvan uiteraard op de hoogte. Nu eerst even zoeken waar deze documenten zijn die niet (vrij) zijn op te vragen in het handelsregister.