Het is uw schuld, niet die van de adverteerder, wanneer internet eraan gaat (?!)

Natuurlijk moet er geld verdiend worden op internet. Zelfs online stukjestikkers (wc-eend) en ander journalistiek gajes moeten de huur en de borrel bakker betalen. Maar is het nou echt uw probleem dat het verdienmodel van een groot deel van de online media aan alle kanten rammelt? En bent u nou echt verantwoordelijk als u zo'n vermaledijde adblocker gebruikt?

Overigens:

Allemaal boefjes
Hoe u het ook wendt of keert, een groot deel van de online media-geldverdieners vindt het zeer verwerpelijk wanneer u een adblocker installeert, want broodroof. Drama's, moord-brandroepers, want "we hebben het al zo zwaar in de media", alle emo-argumenten worden uit de kast getrokken om u maar te overtuigen dat u toch echt bijna crimineel bezig bent met uw adblocker. Dat het niet alleen adblockers zijn die ervoor zorgen dat de online nering zo tegenvalt blijkt vandaag weer: niet 30% (zoals eerder gesteld werd) maar slechts 5-15% van de Nederlanders gebruikt een adblocker. En, wanneer men tools zoals de 'Adblock Buster' gebruikt kan er nog op andere manieren gesponsorde content geboden worden aan adblockende internetters.

Beetje te kort door de bocht, non?
Er moet toch gewoon geld verdiend kunnen worden op het internet en adblockers staan dat deels in de weg. Het is dan toch niet helemaal onlogisch dat demense dan een beetje bewust gemaakt moeten worden van het feit dat 'zij' het verdienmodel van online media verstoren met hun adblockers?

Nou-hou, dat valt nogal te betwisten...

  1. Het blijft raar om uw klant verantwoordelijk te stellen voor een krakkemikkig verdienmodel.
  2. Een adblocker is niet illegaal laat staan strafbaar. Daarom gaan termen als 'broodroof' niet echt op.
  3. Het valt dus allemaal reuze mee hè? Met die hooguit 15% die een adblocker gebruikt.

Weten wij het beter?
Neen. Wij snappen ook dat er geld in het online media-laatje moet komen. En dat dat soms verdomde lastig is. Mocht uiteindelijk blijken dat u (de lezer waar we het allemaal voor doen) de advertenties liever kwijt dan rijk bent, verzinnen we gewoon een ander verdienmodel. Dat zien we dan wel weer, voor nu mag u zelf lekker bedenken welke plug-in u in uw browser zet of niet. Livin' on the edge was nog nooit zo makkelijk wat dat betreft.