ASR Verzekeringen (of Ardanta) kiest koninklijke weg en schikt inzake doodziek meisje

Terug naar het weinig opbeurende relaas van de 9-jarige Bo, die geen uitvaartverzekering mag afsluiten. Ardanta (gewoon een volledige dochter van staatsbedrijf ASR) legt op deze manier uit waarom. 

De gevolgen voor de reputatie van Ardanta waren dan ook vernietigend. Daarom stelden we voor dat dit label gewoon verdwijnt. Eigenlijk zou de hele markt voor 'life'-verzekeringen mogen verdwijnen, maak er gewoon een nutsbedrijf van. Het is een sector waarin er toch geen marktwerking plaats kan vinden. 

Kunnen we dat laatste onderbouwen? Jazeker. De divisie 'life' van ASR heeft een omzet van € 1,8 miljard en maakt daar een winst van € 0,7 miljard op. Een marge van 40 procent dus. Iedereen die in de handel zit weet dat er dan sprake is van een gebrekkige marktwerking: klanten zouden moeten weglopen van zo'n woekeraar. Dat gebeurt helaas niet, omdat ze het product niet begrijpen en het dus ook niet kunnen narekenen en beoordelen. Als u een offerte krijgt met een premie van € 5 per maand, is dat dan veel? Of € 7? Weet u veel. Ignorance is bliss.

Ardanta heeft nu de enige wijze keuze gemaakt. Praktisch geen enkel kind van negen jaar oud zal aanspraak op een uitvaartverzekering hoeven te maken, zoveel is duidelijk. Ardanta kan met gemak dit kind (en alle andere) meeverzekeren. Dan maken ze misschien geen 40 maar 39 procent winst maar voorkom je dat je door botte afwijzingen elke fatsoenlijke redelijke klant tegen je afzet. Ardanta koos kennelijk eieren voor zijn geld.