Orthorexia Nervosa: hipstermeisjes zweven zich het ziekenhuis in met glutenvrije superfoodshype #FITGIRL #GIRLBOSS #YOLO

Dames, dames, dames. Waarom maken jullie het zo zwaar voor jezelf? #FitGirl #SuperFoods #Yolo #LivingTheLife #BeingThere #TravelSolo. Hou toch op.

Wellicht heeft u onder een steen gelegen deze zomer, dus leggen we het even uit. Leven, dat is niet langer iets dat we voor onszelf doen. Leven doen we voor de selfie. Geluk heeft geen waarde meer, indien daarmee niet de ogen van een groot aantal andere Istagrammers kan worden uitgestoken. Dus als u couscous heeft gemaakt waarvan u denkt dat deze goed gelukt is, dan is 'uw bordje leegeten' het laatste wat u te doen staat. Eerst moet de foto gedeeld worden met zoveel mogelijk willekeurige andere personen en dat doen we met een hashtag als '#VeganLife' of '#FitGirl'. Merkt u trouwens op hoe goed het bord in het kader van de foto past. Dat is geen toeval, hier is zo lang aan gesleuteld, dat deze maaltijd nooit warm genuttigd kan zijn. Het gaat uiteindelijk dus niet om het fit zijn of het gezonde eten, maar om het communiceren van de 'way of life'. Misschien is de maker van de foto wel helemaal geen 'happy vegan', ook dat is niet te controleren. 

 De 'vegan' modus operandi moet bij voorkeur worden gecombineerd met yoga. Want van yoga gaan de dames zich beter voelen en raken ze 'zo lekker in balans', ze worden er helemaal 'mindful' van. Ook in dit geval is het niet uit te leggen waarom een sessie 'de eigen rug oprekken' niet uitgevoerd kan worden zonder camera. 

De verklaring is niet zo moeilijk, het gaat hier namelijk om ouderwetse kapitalistische hebzucht. Slimme marketeers praten de arme dames een levensstijl aan ('#yogalife') waarbij bepaalde producten in verband worden gebracht met een gezond leven vol yoga. Deze foto is dus niet spontaan gemaakt, maar is het resultaat van een vooropgezette marketingactie waar miljoenen arme jonge vrouwen zonder meer intuinen. Vanaf een miljoen volgers op Instagram kan een blogger als @BriannaYoga (zucht) leven van de vergoeding die ze krijgt voor het maken van een enkele foto per dag. Is dat even lekker.   

 

New week, new goals Embrace Monday @gabbyepstein

A photo posted by Nutribuddy (@nutribuddyuk) on

Kortom, de arme drommels van jongedames laten zich via deze 'hashtag-cultuur' een levensstijl aanpraten die oppervlakkig gezien iets met gezondheid te maken heeft, maar nogal kunstmatig is: dat gebeurt wel vaker met trends die paarse broeken bedenken.  

Andere vertakkingen van de #-cultuur hebben betrekking op de relatiesfeer. Bent u gedumpt door u vriendje? Geen probleem, een echte #Girl Boss doet #YOLO want #HappySingle betekent lekker #TravelSingle. Eeehhm. Nee. Alleen drinken is écht heel zielig, helemaal als u een willekeurige bijganger in Barcelona (excuus, in #YOLO @Barcelona) er ook nog eens een foto van moet laten maken. 

Kijk, met een beetje rekken en strekken (of alleen drinken, dat doet/deed iedereen die wel eens een scheiding heeft moeten verwerken) is op zich niet veel mis. Het nare is alleen dat er een pseudowetenschap omheen ontstaat die verstrekkende invloed kan hebben op de gezondheid van de dames. Omdat er allemaal onzinideëen worden gefabriceerd over 'superfoods' zoals Chiazaad en quinoabessen, leggen de dames zichzelf een voedingspatroon op waar ze ziek van worden.  

Op het moment dat de pseudo-wetenschap het wint van het gezonde verstand, worden allerlei voedingsmiddelen verketterd. Brood? Gluten. Kip? Zielig dier. Soya? Klimaatverandering. Mandarijntjes? Arme Palestijnen. Na een tijd kan er niets meer gegeten worden. Op dezelfde manier dichten de dames aan doodgewoon fruit allerlei superkrachten toe. Een kiwi is geen kiwi maar een superfood. Een wat? Een superfood. Vervangt tientallen andere producten die om onbekende redenen de deur zijn gewezen. 

Helaas is de mens een omnivoor, of deze nu in de ban is van 'foodies' en #FitGirls of niet. De prehistorische mens liep door het bos en at een variatie aan bessen, vruchten, wortels van planten en bomen en aas. Daarom bestaat er een 'schijf van vijf', zodat we er erop letten dat we voldoende gevariëerd eten. Anders dan bijvoorbeeld een koe (met gras) of een kat (met vlees) is het voor de mens biologische niet mogelijk om exclusief een enkel voedingsmiddel te gebruiken: van te weinig variatie in het eten wordt de mens ziek, superfoods of niet. 

Dus, lieve mensen, laten we stoppen met de pseudowetenschap met betrekking tot ons eten. Het is een trend, de laatste jaren. Bij 'antiracisme' en 'gender' zien we ook allerlei actievoerders zichzelf opwerpen als expert, alleen maken ze de kwaal alleen maar erger; ter eigen meerdere eer en glorie, ten koste van kwetsbare personen. Maar als het om eten gaat, dan wordt het slachtoffer er ziek van. Kiest u daarom voor verantwoorde Superfoods, zoals de Veggie Clubhouse van McDonalds. 

Of anders een lekkere salade. Een beetje nuchterheid én verstand terugbrengen in onze voedselcultuur, dat zou helemaal prima zijn.