Jaaroverzicht 2016: The Green Happiness is fake [8]

Was dat nou nodig, die dames van The Green Happiness (TGH) zo fors aanpakken? Ja. Het is inderdaad zo dat een particulier initiatief van twee dames die vrijwillige lezers kennis laten maken met receptjes die weinig tot geen vet en vlees bevatten, best nuttig kan zijn in het tijdperk van obesitas en uitputting van natuurlijke hulpbronnen. Maar er is meer. De dames geloven in allerlei kwakzalverijen, zoals menstruerende kippen en magische asperges en glutenvrije raapstelen die onvruchtbaarheid kunnen verminderen en zelfs kanker kunnen verhelpen. Dat zijn fantastische claims waarmee hordes vrouwen getrokken worden wiens kinderwens niet vervuld is. En nee, die worden niet geholpen met klimaatneutrale receptjes, maar in de wanhoop die dan opspeelt betalen onfortuinlijke vrouwen en stellen vermogens voor adviezen uit de alternatieve geneeskunst. Zo wordt het minder fraai.

Maar gelukkig is er een lakmoesproef. Een van de dames van TGH is zelf zwanger. Zoals we hebben aangetoond ontberen de receptjes enige wetenschappelijke onderbouwing, want ze bevatten een tiende van de hoeveelheid ijzer die zwangere vrouwen nodig hebben. IJzer zit in rood vlees maar dat is dus niet hip. Als zwangere vrouwen de adviezen van TGH zouden volgen, riskeren ze gezondheidsschade voor hun ongeboren kind. Daarom vroegen we of de dames de recepten die ze aanprijzen, zelf ook gebruiken. En toen was het stil. Dat was nummer 8 van het jaar.

Goed, koddig is het wel, de combinatie van lesbische erotiek en eten.