Jaaroverzicht 2016: lekker wachtgeld vangen [5]

Weinig tergt u meer dan wachtgeld. Het is ook vreemd. Als politici de crème de la crème van de samenleving zijn, waarom kunnen ze naar hun publieke functie hun eigen broek dan niet ophouden? De wachtgeldkampioen van Nederland is Kathleen Ferrier, die door het vinden van een nieuwe baan wellicht geen recht meer heeft op haar complete acht ton. Het pijnlijke aan de voormalige CDA-politica is haar timing. Op de dag dat ze recht had op wachtgeld tot haar pensioen, nam ze ook meteen ontslag: geen week eerder over later. Dat is niet wat we van een boegbeeld mogen verwachten. Tofik Dibi deed iets soortgelijks: drie jaar wachtgeld en op de laatste dag van die periode is er dan een boek.

Voor € 321.908,03 wachtgeld kunnen we ons afvragen of alles wat hij doet wel even nuttig is. Wassila Hachchi moet het met slechts € 262.747,48 doen en daarmee ging ze campagne voeren voor Hillary Clinton, tevergeefs. Ferrier is onder de parlementariërs vooralsnog de meest efficiënte wachtgeldtrekker en daarmee was dat verhaal uit nota bene 2015 het op 4 na best gelezen topic van het jaar.