BKR lijkt wel bezigheidstherapie voor kansarme rijksambtenaren, laat geregistreerden nooit meer los

Het BKR in Tiel gaat registraties nooit meer verwijderen. Zit u eenmaal in het bestand, dan komt u er nooit meer uit. Nou is dit een site voor mensen die van cijfertjes houden, dus normaal gesproken zijn we hier fan van dingen opslaan, bijhouden en bewaren. En in tijden van overkreditering is een tool waarmee consumenten tegen zichzelf beschermd worden op zich ook niet verkeerd. Nu was het BKR vandaag in het nieuws, reden genoeg om even de jaarcijfers op te vragen. Na die een uurtje doorgespit te hebben kunnen we niet anders dan concluderen dan dat ze daar wel erg aan bezigheidstherapie doen. 

Het BKR doet twee dingen. Er is een centraal kredietregister, feitelijk een computerprogramma dat door bankiers gebruikt wordt als ze een kredietje verstrekken. Verder is de zogeheten Externe Verwijzingsapplicatie (EVA), dat door financiële instellingen wordt gebruikt om fraudeurs te registereren; wie wel eens bij, met, voor, in of op een bank heeft gewerkt herkent de redelijk ouderwets aandoende applicaties wel. Ze staan voor € 2 miljoen op de balans van het BKR.

Van buiten ziet u hiet misschien niet, maar het BKR is een zakelijke gigant. De omzet bedraagt niet minder dan een half miljard euro. Immers, als u een overzichtje op wil vragen dan kost dat € 4,95 met een klein tientje aan administratiekosten. Omdat een opvraging al nodig is als u een bestaande lening ietwat wil aanpassen, worden er per jaar al snel 100.000 opvragingen gedaan: tel uit uw winst. 

Nogmaals, dat er bijvoorbeeld zo'n EVA bestaat is top. Maar het zijn de aangesloten banken die het vullen met informatie. Het BKR zorgt ervoor dat de servers blijven draaien, meer niet: het zijn de deelnemende bedrijven die de fraude-database van gegevens voorzien. Het BKR 'faciliteert' enkel, houdt u dat even in uw achterhoofd. 

Om die omzet van een half miljard te realiseren moeten er kosten worden gemaakt (postzegels?) waardoor de marge flink lager is. Dat is niet vreemd. Wat wel opvalt, is dat het lukraak aandoende bedrag van € 4,95 keer zoveel verplichte opvragingen tot op de laatste cent gebruikt worden. Noem het cynisch, maar de ervaring leert ons dat er dan flink wat vet in de organisatie zit. Is dat hier ook zo? Daar lijkt het wel op. 

Zo is er de manager performance management die het managen van de performance gaat managen. Wat zou dat in praktische zin inhouden?

Zou deze bijvoorbeeld de performance managen van de manager relatie management, die het managen van de relaties druk aan het managen in? Joost mag het weten. 

Al deze kennis wordt natuurlijk ook met Europese partners gedeeld, dat zult u begrijpen. Is ook weer een baan. 

BKR heeft soms een ziekteverzuim van tien procent. En medewerkers mogen na een carrière lang relaties managen op 62-jarige leeftijd met pensioen. Nou u weer!

Daarbij is het van strategisch belang dat een en ander met de stakeholders wordt afgestemd. De CEO van BKR zinspeelt al langer op zo efficiënt mogelijke uitrol.

Verder is er aan de Governance-kant een audit committee binnen de RVC vastgesteld, die samen met de directie regelmatig de strategie afstemt met de Raad van Aangeslotenen. 

Let wel, deze honderd mensen zijn allemaal nodig om een server in de lucht te houden en een softwaresysteem waar voor € 2 miljoen aan kosten in is geactiveerd te laten draaien.

Omdat er sprake is van ontschulding in Nederland, een logische reactie op de kredietcrisis, daalt de omzet van BKR zichtbaar. Het lijkt er sterk op dat de club de onvrijwillige klanten daarom niet wil laten gaan en hun voor de rest van hun leven dwingt om eens in de zoveel tijd een relatief dure opvraging te doen. Met bestaande technieken zou een dergelijk informatieproduct immers voor een fractie van de kosten gemaakt kunnen worden. 

Maar dan krijgen de performance managers geen gratis VUT meer dus vernieuwing, dat moeten we niet willen.