Tesla maakt vorig kwartaal $ 121 miljoen verlies (dikke prima)

Hoe gaat het eigenlijk met Tesla, horen we u denken? Het persbericht van de laatste kwartaalcijfers begint met de opmerking dat de fabrikant van electrische wagens 'eindelijk begint op schalen', hoewel er wel een verlies wordt gemaakt van $ 121 miljoen in het laatste kwartaal van vorig jaar. Dat is dus niet echt break even draaien, zullen we maar zeggen. In het geval van Tesla maakt dat alleen weinig uit. 

Sinds 2010 probeert Tesla hard te groeien, door omzet te genereren en in R&D te investeren. Daar doen ze eigenlijk iedereen een plezier mee. Het is nadrukkelijk nooit de bedoeling geweest om van dit aandeel op korte termijn een dividendkampioen te maken, dat kan natuurlijk niet als er kwartalen zijn die soms met meer dan $ 300 miljoen aan verlies worden afgesloten, zoals het laatste van 2015. Het is dan ook een visionair bedrijf en wat dat betreft was Q4 van 2016 nog vrij redelijk. Uit het kasstroomoverzicht blijkt dat een operationeel verlies wordt gecompenseerd met een financieringsronde van $ 3,7 miljard, in aandelen en schuldpapier (cijfers X 1.000, opklik voor groot). In dit tempo mag Elon Musk nog zeven jaar doordraaien. 

Over de laatste dertig kwartalen maakt Tesla op twee keer na altijd een verlies. Dat duwt eigen vermogen en de kaspositie omlaag, dat kan niet anders. Vervolgens geeft Tesla weer nieuwe aandelen uit om deze gaten te compenseren, dat verklaart de golfbeweging in deze twee posten.

Opgeteld heeft Tesla nu $ 2,9 miljard miljard aan opgestapelde verliezen gemaakt, zijnde de opgetelde oranje staafjes. Vanaf de start is er voor $ 5,5 miljard aan aandelen uitgegeven om die verliezen te compenseren, dit bedrag zit in de agioreserve of 'share premium, helemaal onderaan op de balans. 

Zo bekeken kan Tesla dus nog jaren doorgaan met boekhoudkundige verliezen maken, niks aan de hand. Het is natuurlijk wel zo dat die uitgifte van aandelen gepaard gaat met de verwatering van de zeggenschap, zo gaan die dingen. De grootste aandeelhouder is op dit moment een aan Fidelity gelieerd bedrijf, namelijk FMR LLC.
Fidelity is een Amerikaanse vermogensmanager van de familie Johnson, met deze Abigail (ze is zo'n $ 15 miljard waard maar geen vrijgezel meer) aan het hoofd. Het gevaar bestaat nu natuurlijk wel dat het geduld van dit soort investeerders op een gegeven moment op is en er quitte moet worden gespeeld. Gelukkig heeft het management van FMR al aangegeven 'fan' te zijn van Tesla, omdat er 'in de toekomst' synergieën met eventuele partners bereikt kunnen worden en niet morgen al.