Blond Amsterdam maakt twee dames miljonair en alle andere boos

Ja! Emoties! Blond Amsterdam (bekend van mokken en ander servies dat hip is maar er toch ambachtelijk uitziet) doet ook eens iets met de verkiezingen: een plaatje op Facebook zetten van een blonde (dûh) dame die ook gaat stemmen, en wel omdat 'kleuren zo leuk is'.

De reacties laten zich raden. Het zijn er duizenden, vermaakt u zich er maar mee door de foto op Facebook zelf te openen (linksboven klikken). Dit soort plaatjes haalt vrouwen naar beneden, het empoweren van van vrouwen wordt een hak gezet, stereotypen worden weer beveestigd, er heeft veel vrouwelijk bloed gevloeid voor stemrecht, Blond is een  duister complot van de SGP: bedenk het maar. 

Hoe staat Blond er financieel voor? Blond is in 2001 opgericht, toen Femque van Geffen, 1999 en Janneke Dröge, ook 1999 (drie maal raden hoe ze eruit zien) in een schattig atelier bij Het Spui mokken en bordjes begonnen te schilderen, tenminste, dat zeggen ze zelf. Inmiddels zijn er 170 verkooppunten van alle producten die onder het label Blond vallen en hebben de dames twintig mensen in dienst. Blond Atelier bv heeft een holding genaamd Blond Amsterdam bv, het aandelenkapitaal daarin is 50/50 verdeeld tussen vennootschappen van de oprichters. 

Blond heeft een reserve van een half miljoen. Die ontstaat als er winst wordt gemaakt, die de ondernemers vervolgens in het bedrijf houden. Winst kan er immers ook uitgehaald worden (opklik voor groot). 

De reserve neemt af als er een verlies wordt gemaakt, of als de eigenaren de winst onder elkaar verdelen. Het lijkt erop dat het management de reserve op ongeveer een half miljoen wil houden. Blond is een kleine bv en hoeft geen winst- en verliesrekening openbaar te maken, maar we kunnen wel bedenken hoe die eruit ziet. 2009 was een goed jaar, waarin de reserve tot het genoemde bedrag groeide. Deze kromp in 2015, wat het gevolg was van een klein verlies (zie de balans hierboven). 

In 2011 daalde de reserve wel met 80 procent, maar dat komt omdat de oprichters de winst verdeelden en in hun eigen bv stalden. Ze hebben er allebei een met een reserve van ongeveer een miljoen. Die bv's zullen ze gebruiken om uit te leven, een kleine vennootschap hoeft - zoals gezegd - enkel de stand van de reserve kenbaar te maken, niet wat ermee is gebeurd. Dat verlies van € 20.000 in een enkel jaar kan Blond dus makkelijk hebben, no sweat: uitgekeerde winst kan immers ook terugvloeien. 

Moraal van het verhaal: niet zeuren over een ludiek plaatje, dames, maar trek lering uit het verhaal van de oprichters van Blond. Die hoeven hun gefrustreerde emoties over vermeende genderongelijkheid, female empowerment en seksistische stereotypering niet bot te vieren op een gelig toetsenbord in een kraakpand. As we speak zitten ze met hun miljoenen op de Seychellen, waar hun crêmekleurige toyboys om het kwartier een verse cocktail naar de strandstoel komen brengen. Of uw servieskast nu wel of geen visuele kakofonie is door chaotische prints van Blond, succes is het gevolg van hard werken, lef hebben en doorzetten, ook wel ondernemen genoemd. Een goed voorbeeld doet volgen.