United Airlines mept terecht passagier uit zijn stoel (lees die kleine lettertjes!)

Ook zo boos om die United Airlines-passagier die zijn stoel is uitgemept? Niet doen, om twee redenen. Ten eerste ging hij akkoord met een willekeurige annulering van zijn trip, bovendien kan het iedereen overkomen: u ook. 

Uit de algemene voorwaarden blijkt alleen dat overboeken toegestaan is. Luchtvaartmaatschappijen verkopen meer tickets dan dat er stoelen zijn, in de hoop dat mensen niet komen opdagen. Klinkt flauw, maar de passagier ging daarmee akkoord toen hij een ticket boekte. 

Omdat United Airlines winstgevend is, zouden ze dat procentje minder omzet (meer zal het niet zijn) op dezelfde kosten prima kunnen dragen. Op een omzet van $ 36,5 miljard maakte UA vorig jaar $ 2,2 miljard winst. Door dit incidentje (waarin UA dus compleet in zijn recht staat) heeft het bedrijf ruim $ 1 miljard aan beurswaarde verloren. 

Misschien is het tijd om dat bewuste overboeken, waarbij maatschappijen net een beetje meer pakken op een beperkt aantal stoelen, gewoon af te schaffen. Tot die tijd mogen luchtvaartmaatschappijen u gewoon uit uw stoel meppen, zo zijn de regels.