Rederij Vroon eenzijdig gestopt met schuld afbetalen, haalt december niet meer

Dat is jammer, een Nederlands écht bedrijf (en geen echt Nederlands bedrijf) dat nog met de eigen knuisten is opgebouwd staat op punt van kopje onder gaan. Rederij Vroon zit in een markt waar sprake is van ernstige overcapaciteit en dat voelen ze in Breda. 

De eigenaar van dit bedrijf is de 84-jarige Piet Vroon, die vorig jaar nog als miljardair werd gezien en dat is terecht, de reserves in zijn bedrijf waren daartoe afdoende. Maar toen ging het mis. De vrachtsector heeft te maken met een markt waarin er teveel ruimte is voor te weinig vracht. Dat kan makkelijk gebeuren, omdat schepen jaren voor levering besteld moeten worden en dan is een inschattingsfout snel gemaakt. 

Afwaardering van de vloot
Voor Vroon betekent dit dat de omzet met bijna $ 100 miljoen oftewel een zesde daalt. Kosten snijden kan niet in hetzelfde tempo dus het resultaat daalt van $ 2,6 miljoen positief naar $ 189 miljoen negatief in 2016. 

In een persbericht meldt de rederij dat er inderdaad iets aan de hand is, dat kan ook niet anders. Maar toch moeten we ons niet teveel zorgen maken. Het verlies komt ook door een afwaardering van de vloot, de cashflow was mooi wel positief en de balans is sterk. Daar gaan ze het helaas niet mee redden. 

De totale schuld ligt zowel in 2015 als in 2016 op iets onder de $ 1,5 miljard. Daar zullen afspraken over zijn gemaakt met de banken, zo gaan die dingen. De solvabiliteit mag dan niet onder een bepaald niveau dalen, al heeft Vroon daar op zeer korte termijn weinig invloed op. Een afwaardering door marktomstandigheden kan men enkel nemen en meer niet, dat blijkt hier. 

Going concern
Het vervelende aan die schulden is de verschuiving tussen het korte en het lange deel. Omdat het totaal gelijk is gebleven, betekent die verschuiving dat een langlopende lening (meer dan een jaar) binnen twaalf maanden afgelost moet worden en daarom bij 'kort' verschijnt. De korte lening neemt toe met niet minder dan $ 1,1 miljard en moet dus voor het einde van dit kalenderjaar terugbetaald zijn. We zitten al op de helft.

Die 'positieve cashflow' waar het persbericht over repte is er inderdaad, als is hij met $ 114 miljoen een stuk lager dan vorig jaar. De eenmalige afwaardering op de vloot zal ongeveer $ 125 miljoen hebben bedragen, want dat is de toename van de afschrijvingen. Alles bij elkaar opgeteld is de kaspositie toch met $ 26 miljoen verslechterd. Niet valt in te zien hoe Vroon voor het einde van het jaar dik een miljard op tafel gaat leggen. 

Auditor PWC noemt dan ook expliciet in de controleverklaring dat er sprake is van een going concern-issue: bestaat deze club volgend jaar nog wel? Sterker nog, er staat te lezen dat de schuld 'eenzijdig niet meer is afgelost' vanaf december 2016. Dat betekent dat er een geschil met de banken in het verschiet ligt, wat Vroon onvermijdelijk gaat verliezen want afspraak is afspraak. 

Aan de andere kant zijn bankiers er niet op gebouwd om die schepen dan zelf maar in de vaart te houden. Waarschijnlijk laten ze de rederij, in afgeslankte vorm, doorvaren omdat dat de enige manier is inkomsten te genereren. Vroon heeft (op papier) nog een reserve van dik $ 800 miljoen, die zal die jammer genoeg niet helemaal mogen houden: net als de 500 trouwe medewerkers.