Doutzen Kroes verdient € 1.472 PER UUR met Cash Loophole

Gewoon even een discussiepuntje, een nadenkertje. Het verdienmodel van nieuwsmedia heeft zich (bijna) volledig verplaatst van print naar online, zonder dat er een manier is bedacht om de kosten van diepgravende journalistiek te dekken. Advertenties lijken mooi, maar er is zo een overload aan content en websites te vinden dat de inkomsten compleet verwateren. Daarom komen veel media met fakenews, om toch wat lezertjes te trekken. Dat levert dan toch wat inkomsten op, dankzij de advertenties. Nu is er een nieuwe trend, namelijk nepnieuws in het kwadraat: fake-advertenties om dat fake-nieuws te financieren. Wordt het internet zo niet een berg bagger?

Binaire opties
U weet vast wel hoe Doutzen Kroes zo rijk is geworden. Ze verdient € 1.472 per uur met The Cash Loophole! Dat is een website waarop u kunt beleggen in binaire opties, een gokproduct dat wel fout moet gaan: hier leest u meer over de techniek erachter. Wilt u desalniettemin direct van uw spaargeld af kijkt u dan naar deze instructievideo, op eigen risico. 

Hoe komen we eigenlijk op een website terecht met dergelijke nepadvertenties? Al-Asmadar News (AMN 'De Bron' in het Arabisch) is een website die zich richt op nieuws over de oorlog in Syrië, Irak en Jemen. Het lijkt erop dat deze erg pro-Assad is, door de toon en mix van berichten. Om de twee verhalen over een succes van het Syrische leger zit er een met een verhaal over een kleine tegenslag. Dat geeft het beeld van afgewogen verslaggeving, maar de tendens is duidelijk. 

Het totale gebrek aan mogelijkheden (voor ons) om zelf informatie uit Syrië te controleren maakt dat we aangewezen zijn op sites als AMN, hoewel het nieuws dus met een stevige korrel zout moet worden genomen. Er staan veel persberichten, foto's, filmpjes en kaarten op zodat we toch een beeld kunnen krijgen van wat er zich daar afspeelt.  

'Inhoud aanbevelen'
AMN verdient geld dankzij advertenties van Revcontent, een Amerikaans bedrijf. Dat beschouwt zichzelf als een 'content recommendation network'. Dat is een eufisme voor bagger het web op gooien om advertenties te krijgen. Vaak komen die advertenties uit bij dubieuze financiële producten, anders zou er ook geen markt voor zijn. 

Deze advertentie geeft bijvoorbeeld een link naar een tip om snel geld te verdienen. Dat kan in Nederland, dankzij een fout van deze man. Onwaarschijnlijk, want het logo is van de Toronto Argonauts, een korfbalvereniging uit Canada. De coach gaf jaren geleden een persconferentie, nu wordt het hoofd van de arme man bij gekke advertenties gebruikt. 

Er zit een soort 'cookie based behavior' in, want de advertenties zijn afgestemd op lokale gebruikers. Als we met Google zoeken op de foto, dan wordt deze ook op Engelstalige websites gebruikt. Revcontent ziet dus waar de sitebezoeker woont en gooit daar een advertentie in met lokale geografische aanduidingen als 'Amsterdam'. 

Malware
Veel van de advertenties komen uit bij malware, wat het verdienmodel verder helpt te verklaren. Wie op de links bij AMN klikt moet zich ervan bewust zijn dat de pc daarna wat trager is en opgeschoond dient te worden. 

Tot onze schrik is zelfs een site als Forbes overgestapt op Revcontent. Bij een zoektocht naar informatie over dit bedrijf komen we uit bij dit artikel op de site van onze grote broer, dat gefinancierd wordt door... Revcontent. Op diezelfde site zien we Doutzen wederom rijk worden met binaire opties, terwijl het artikel zelf lovend is over Revcontent, de 'content innovation powerhouse'. Lekker neutraal naar je financier. 

Met Revcontent uit Florida zelf gaat het erg goed. Forbes meldt dat de omzet $ 200 miljoen per jaar is en volgens het eigen blog halen massa's nieuwe collega's binnen. Omdat er nog nooit geld is opgehaald, zijn er geen jaarrekeningen te vinden. We geloven Forbes maar, want de oprichter John Lemp ziet er gelukkig uit. Pijnlijk slotfeitje: zelfs Reuters gebruikt de nepadvertenties van Revcontent.