Witte de With trekt € 12.971.513,00 aan subsidies maar haat Nederlandse belastingbetaler (weg ermee)

Plassen in de put waar je uit drinkt. Een adder aan de borst koesteren. Als een berg zijn die een muis heeft gebaard. Een bad nemen in Aldi-Champagne. De hand bijten die voedt. Een paard in de kont kijken en dan tot de conclusie komen dat er geen horens aanzitten. Of zoiets. Kunstgebeuren Witte de With uit Rotterdam doet het allemaal en daarom moet dit nare instituut zo snel mogelijk verdwijnen. Makkelijk, want het hangt van subsidiemiljoenen aan elkaar.

Als je een hamer bent, dan zie je enkel spijkers. En dan geef je zo nu en dan een tik, meer smaken zijn er niet. Met de antiracisme-mensen is dat niet anders, als een Gilles-de-la-Tourette-patiënt die om de tien seconden hetzelfde kreetje uitslaakt. Om die bozerikjes nog wat extra op de kast te jagen, larderen we dit verhaal met allemaal historische figuren die 'niet mogen'. 

Goed, wat is er nu weer aan de hand? Witte de With in Rotterdam is een linkse instelling uit Rotterdam die subsidiegeld krijgt om kunsttentoonstellingen te houden. De naamgever is de Nederlandse militair uit de zeventiende eeuw, die als retejong meevoer op een VOC-schip dat de Oost aandeed. En dat maakt de mensen nu nog ziedend.

Een groepje subsidiesponzen schreef een brief naar de directie van Witte de With, waarin ze een andere naam eisten. De kunstinstelling zou namelijk 'anti-zwart' zijn, ook al was deze zich van geen kwaad bewust: de instelling heeft simpelweg de naam van de straat gepakt waar ze is gevestigd. Het gaat dus niet om de intentie bij het handelen van iemand, maar om het gevoel dat een willekeurige derde erbij heeft. Lastig. 

Het clubje gebruikt argumenten die voor een gewone sterveling niet te bevatten zijn. Wat dacht u hiervan:

'Kyla Wazana Tompkins tells us that “in ‘eating the other,’ the white self affirms liberal interiority through the metaphor of assimilation and digestion; blackness is the precondition . . . on which whiteness is made material, both as body and as political actor.” The consumption and incorporation of Blackness, then, only serves to satiate the belly of “critical” white liberals. White institutions fortify themselves through the consumption of Blackness. Black people pass through them, seemingly without transforming them—they extract what they need from us to sustain their “criticality.” Appropriation without credit. Tokenism and visibility without agency. Instrumentalization. Critique, pedagogy, advice, and emotional labour, as a rule, without pay. We enter and end up in their databases.'

Bij de ondertekenaars vinden we ook Gloria Wekker, waar we eerder dit verhaal over schreven. Ze is zo extreem in haar fake wetenschap, dat ze zelfs de Holocaust te grazen wil nemen. Je moet wat met je tijd. Maar het bestuur van Witte de With was geroerd (als ze het allemaal begrepen) en kondigde vandaag aan dat er inderdaad een nieuwe naam moet komen. Daar wordt nu over nagedacht, begin 2018 is het dan zo ver. 

Wat is er eigenlijk mis met luisteren naar de mensen? Het is buigen voor emoterreur. Een hamer stopt niet met spijkers tikken, omdat er toevallig net twee in het hout zijn verdwenen. Een van de ondertekenaars is deze Patricia Kaersenhoudt. En die haat wit. 

Wit is dus geen kleur, maar een gebrek eraan. En dan ga je dus witte muren zwart verven, in een ruimte die Witte de With heet. Mensen die op dit niveau opereren hebben een blinde waas voor de ogen die niet verdwijnt als er ergens een succes is geboekt. Deze mensen stoppen nooit, want dan verdwijnt het hele bestaansrecht van menig gesubsidiëerd discriminatiebureau. Want nu het bestuur naar de briefschrijvers heeft geluisterd, is het nog lang niet gedaan met de woede. 'Het is een stap, maar zo'n naamsverandering is vooral een cosmetische oplossing. Witte de With blijft voorlopig een witte organisatie, zoals zo veel culturele instellingen.', aldus Kaersenhoudt: ze stoppen dus pas als alles kapot is.

Overigens mogen we zeker wel zeggen dat het een witte organisatie is, want deze hangt aan elkaar van door blanken betaalde subsidiegelden. Dat konden we ons al bedenken. Een organisatie die zich bezighoudt met dit soort onbenulligheden, zal wel geen efficiënt functionerende marktpartij zijn. Sinds de oprichting in 1990 is er pas in 2015 sprake van publieksinkomsten. Bezoekers van tentoonstellingen betalen in totaal € 53.000 in dat jaar, op een totale begroting van € 1,6 miljoen. Subsidies van OC&W en de Gemeente Rotterdam zijn de grootste inkomstenbron. 

In de afgelopen twaalf jaar ging er niet minder dan € 13 miljoen naar Witte de With, dat van dat geld dus hatelijke tentoonstellingen mag faciliteren. Dan moet je wel eerlijk zijn. Er is zoiets als vrijheid van meningsuiting in dit land en die is oneindig. Maar het moet niet zo zijn dat willekeurige derden, van welke komaf dan ook, moeten betalen voor deze ongein. 

Hoewel Nederland vanzelfsprekend schuldig is geweest aan zeer zware oorlogsmisdaden in Indonesië, heeft deze aanval tegen de geschiedenis geen zin. We kunnen enkel leren van het verleden om te voorkomen dat we in herhaling vallen. Maar deze club boze mensen is zelfs bezig om de universiteiten te 'dekoloniseren', wat neerkomt op disproportioneel meer aandacht voor andere dan blanke wetenschappers. Hartstikke leuk, maar tot enkele decennia geleden was Nederland een nagenoeg compleet blank land. Dat betekent dat iedereen, van mijnwerker tot korfbalscheidsrechter tot universitair onderzoeker, waarschijnlijk weinig pigment heeft. Dat is geen een of ander racistisch complot, het is een logisch gevolg van de geschiedenis. Net zoals de militairen in dit artikel over de Koreaanse oorlog verdraaid vaak Koreaans zijn, het is niet anders. Het staat iedereen vrij om vernieuwend wetenschappelijk werk te leveren, maar de geschiedenis vervalsen is een bezigheid van idioten en fascisten. Deze mensen hebben zeker recht op het kunnen uiten van hun mening, maar dat zou niet ten koste van de belastingbetaler moeten gaan.