Mabel van Oranje doet elitair (en wat er dan gebeurt kon u raden)

Wie het bubbel-effect niet kent, mag zich rijk prijzen, want die zit er dus niet in gevangen. Bubbels zijn ontastbare, onzichtbare maar oh zo ondoordringbare glazen muren waar geen normaal mens (laat staan een redelijk idee) doorheen komt. Eigenlijk is de Amsterdamse Ring A10 de grootste van het land. De hipsters, creatieven, BN'ers, hoogwaardigheidsbekleders, kunstenaars en andere gesubsidiëerden zien niet hoe de wereld echt werkt. Daar komen de wereldvreemde ideeën vandaan als een basisinkomen, spuuglelijke moderne architectuur en allemaal knotsgekke theorieën over 'health & food'. In de gemiddelde bikram-yoga-hut in De Pijp kunt u beter met een kilo cocaïne dan met een suikerklontje worden aangetroffen. Alhoewel, cocaïne komt uit Colombia. Cultural appropriation dus. 

D66-congres
In de bubbel is 'diversiteit' het laatste ding. U moet erg divers zijn. Anders bent u een naar mens. Het jaarlijkse hoogtepunt in deze verse religie is het D66-congres, dat altijd in De Rode Hoed op de Keizersgracht wordt gehouden. Het is een traditie van het bestuur om het nieuwste en het oudste lid het podium op te trekken. De laatste is een verstokte bureaucraat van een eeuw of twee, niemand die hem verstaat maar hij geniet van de aandacht. Prima. De jongste aanwinst is altijd een niet-blank persoon, voor zover een dergelijke classificatie ook maar enige nuttige waarde heeft in de echte wereld (die ligt buiten de Bubbel, ver van de Rode Hoed, komen we op).  

Vervolgens mag de jongste het podium op, die er klaarblijkelijk een kwartier geleden nog met de haren is bijgetrokken. Je zou hem graag als je vriend willen, met zijn gitzwarte huid en ontwapenende lach. Dat laatste is 'ie snel kwijt als hij zich omdraait. Want hij is de enige 'broeder' in de zaal, leert wat heen-en-weer kijken hem. Het kost een paar seconden voordat het indaalt bij hem, maar hij is letterlijk net van straat getrokken om het congres wat op te kleuren. De glimlach maakt dan plaats voor een ongemakkelijkheid die de zaal ook voelt, maar die doet het zichzelf vreemd genoeg aan.

Met een diverse vriendengroep is niks mis, laat dat helder zijn. Maar je hebt hem of je hebt hem niet. En je kunt hem ook niet divers maken, om te laten zien hoe 'antiracistisch' je bent. Dan ga je juist mensen op huidskleur selecteren. En het klinkt ook niet erg oprecht, vanuit vriendschappelijk oogpunt gezien. Bij de progressieven is het niet anders. 

Laten we het gemiddelde bestuur van een grote afdeling erbij pakken. Roomblanke basispsychologen, communicatiestrategen, sociaal wetenschappers, contentmarketeers en strategisch consultants. Het is zoals het Amerikaanse gezegde: sticking feathers up your butt doesn't make you a chicken. Wat er na het bachanaal volgt zal wel bedoeld zijn om de mediane leeftijd van de sociaal-liberaal in Nederland te verlagen. Het enige aanwezige pigment is dan allang spoorslags vertrokken. De Surinaamse gemeenschap woont zelf trouwens vaak een kilometer of elf van het feestgedruis af, buiten de bubbel. Van die gemeenschap hebben veel vrouwen nuttiger en praktischer banen, zoals in de zorg en onderwijs. Van de Marokkaanse gemeenschap, meer naar het Westen, kan dat ook gezegd worden. En praktische mensen hebben geen tijd voor progressieve zelfverheerlijking. Dat is een botte generalisatie maar kloppen doet het wel. Zoek hem maar eens, de niet roomblanke content marketeer. Tijd om het congres, dat ontaardt in een analoge datingsite, te verlaten. 

Vluchtelingen
Het moderne antiracisme heeft niets met de inhoud te maken, maar met imago. Daarom is het inhoudelijk ook zo leeg: zeg dan gewoon niks, dat kan ook. Hare Koninklijke Hoogheid prinses Mabel van Oranje-Nassau (klinkt ook niet heel erg straat) kan er ook wat van: wie niet regelmatig met een moslim praat, is er bang voor en daar moeten we wat aan doen. Dat is een bijzondere redenering. Minstens tachtig procent van de Nedelanders zal weinig tot geen contact hebben gehad met eskimo's, maar dat maakt deze groep niet eskimofoob. Bij 'islamofobie' is dat niet anders. 

Grote delen van Nederland zijn nog zoals ze een eeuw geleden ook waren. Agrarisch, religieus en ethnisch monogaam. Als een D66'er de hybride wagen eens naar Emmer-Compascuum in Drenthe pakt, dan zal hij/zij/het daar geen glutenvrije, vegetarische couscous-salade kunnen kopen. Dat komt niet omdat de hatelijke bevolking de laatste moslims met de riek het dorp uit heeft gejaagd. Ze zijn er nog nooit neergestreken. En als de plattelandsbevolking iets moet doen voor mensen die het moeilijk hebben, dan zijn ze daar niet te beroerd voor. Maar 'ver buiten de Ring en iets traditioneler' is niet hetzelfde als 'guur-fascistisch'. In Drenthe is minder dan de helft van inwoners islamitisch. Dan zal van de hele populatie inderaad een overgrote meerderheid er weinig contact mee hebben. 

Woont u in de bubbel, bent u zelf sociaal-liberaal, heeft u zelf een titre de courtoisie maar maakt u zich hoe dan ook druk aan het gebrek aan compassie in deze tekst? Wat Mabel zegt is toch alleen maar en mooi enzo? Kijkt u dan naar de reeks 'de Rest van Nederland' van Geenstijl en maakt u kennis met, jawel, de Rest van Nederland.