Fietsdepot Amsterdam (van schimmig dealtje) steeds feller in 't wegknippen van rijwielen

Het kan altijd beter. Vorige maand zagen we dat Amsterdam het handelen in weggeknipte fietsen aan TradeFrm heeft gegund, een bedrijfje van een oude collega. Verkoop aan particulieren was niet toegestaan, want dan kopen Amsterdammers hun weggeknipte fietsen terug van de gemeente, die daarmee niet onderdoet voor een junk. Niet alleen is het ophalen van de fietsen een steeds agressiever proces geworden, de eigenaar van TradeFrm heeft zelf ook nog eens toegegeven dat dit eigenlijk een heel raar verhaal is. En hij verkoopt nu toch aan particuliere klanten. 

Eerst even dit verhaal lezen, anders snapt u er geen biet van. Ook op plekken waar fietsen twee weken mogen staan, worden ze na drie dagen weggehaald. Het gevolg: veel Amsterdammers zijn te laat om het rijwiel op te halen en dan gaat een opkoper genaamd Chris Kars ermee vandoor. Die heeft met zijn bedrijf de opdracht voor deze business van de gemeente gegund gekregen, van een afdeling waar hij - toevallig - zelf ook werkzaam was. Aanvankelijk mocht hij niet aan particulieren leveren (die kopen dan hun eigen fiets terug en het is oneerlijke concurrentie) maar dat is nu veranderd

Apart genoeg geeft Kars zelf toe dat er sprake is van een dubbele pet. In een oud interview zegt hij: 

V: En hoe werkt dat dan precies? Hoe kom jij bijvoorbeeld aan de fietsen?
A: Nou, ik zal eerst even zeggen dat ik ze niet opkoop van het fietsdepot. Daar ben ik via m’n werk aan gelieerd, dus dat kan niet. Bovendien zijn de fietsen daar te duur, omdat het allemaal behoorlijk goeie fietsen zijn.

Een datum staat er niet bij, maar het is van 2013, kunnen we opmaken aan de HTML-code (zie onder). In ieder geval is deze datum van na zijn vertrek bij het Fietsdepot en nog is hij dan 'gelieerd'. We vragen het de gemeente wel, of dit kosjer is. Wordt vervolgd.